Transformatie in de Hospitality wereld


Transformatie in de Hospitality wereld

2019 versus 2020

Door: Kitty Huijben
Hospitality in 2019
24 oktober 2019 - Mijn wekker rinkelt me om 5u wakker. Er staat een drukke dag op het programma waarop we met ons hospitality team door het hele land actief zijn. 

Thuis ligt het hele gezin nog in diepe rust en na een heerlijk douche en de geur van koffie volgt een klein ontbijt. Daarna worstel ik me voorzichtig in de 15 denier panty en laat daarna het LaDress jurkje over me heen vallen. Voor de spiegel wordt de overige uiterlijke verzorging verricht om goed voor de dag te komen, want dit wordt sowieso een lange werkdag. Een laatste check of pumps, draaiboeken, kleding, reserve schoenen etc. in de auto liggen en de reis kan beginnen om in het westen van het land een prachtig congres neer te gaan zetten.

Schakelen tussen ziekmelders en de file
Onderweg komt de eerste ziekmelding binnen, maar gelukkig hebben we een reserve als back up ingezet. Ondanks het vroege tijdstip en het droge weer is het om 6u her en der al filerijden. Gelukkig arriveer ik om 7u als eerste op locatie. Even later druppelen onze toppers binnen en staan we om 8u in vol ornaat en met gepoetste schoenen klaar om de locatie te verkennen.

Gastvrij gas geven
Na het geven van de rondleiding, het verzorgen van de briefing en het beantwoorden van de nodige vragen gaat iedereen de specifieke functie volgen die beschreven zijn in het vooraf geschreven draaiboek. Individueel worden sommige taken nog extra doorgenomen en daarna staan gegarandeerd de vroege vogels op de stoep. We gaan gastvrij gas geven bij de registratie, informatiebalie, ontvangen sprekers en begeleiden ze naar de specifieke ruimtes, lossen problemen mee op, beantwoorden vragen, placeren in 15 minuten een theater. Als de eerste uren erop zitten, is er aan het einde van de ochtend tijd voor een eerste kopje koffie en een glas water wordt achterover geslagen.

Ondertussen is er contact met de collega’s van kantoor of het op de andere locatie ook goed gaat. Dit wordt gelukkig beaamt en met een fijn gevoel gaan we verder, want er staan 10 verschillende sessies op het programma. In de zalen moet de puntjes nog op de i gezet worden. Onze host(esse)s checken of de techniek gereed is, water klaar staat, alle stoelen voorzien zijn van pennen en informatieboekjes. In de plenaire zaal lopen Judith en Stefan met microfoons heen en weer om de deelnemers vragen te laten stellen. Na een geslaagd ochtendprogramma en een heerlijke lunch worden de gasten vriendelijk doch dringend verzocht de sessie te gaan bijwonen.

De stappenteller maakt overuren
Na de start vertrekt het eerste personeel van ons naar huis en gaan we met een klein team vrolijk verder. Er volgt een dynamische middag met daarna een gezellige afsluitende borrel en de voetjes beginnen het te voelen. De stappenteller heeft al 3 keer getrild dus dan weet je dat het op pumps steeds lastiger wordt. Tegen 19u hebben we alles opgeruimd en nemen we met een tas vol was afscheid van een uiterst positief gestemde opdrachtgever. Daar doen we het uiteindelijk voor. De pumps maken plaats voor sneakers en ik rijd met een lach op mijn gezicht het weekend tegemoet.

Hospitality in 2020
24 oktober 2020 - De wekker gaat om 7u en draai me nog een keer om, want het is 2020. Helaas geen hectisch en gaaf congres op het programma vandaag, maar eerst wachten een paar broodtrommeltjes en kids die naar school mogen….

Nieuwe maatregelen, niet leuk, wel nodig!
Toch zitten wij niet stil, want met de nieuwe maatregelen wordt er een nieuwe werkwijze verwacht. Vraag jij je af hoe je het binnen jouw organisatie goed regelt? Wij denken graag mee. Wellicht kunnen wij helpen met het handhaven van de 1,5 meter-regel of het uitdelen van mondkapjes? Even sparren? Bel mij op 06-10940104, ik denk graag mee.